woensdag 10 februari 2016



Analyse van het curriculum
Deze analyse gaat over de opleiding autotechniek niveau 4 opleiding

Macro niveau
Arcus
Meso niveau
Afdeling autotechniek
Micro niveau
Autotechniek niveau 4


Voorgenomen
Uitgevoerd
bereikt
verbeterpunten
Visie
Met welk doel wordt geleerd?
Wij gaan uit van de ontwikkelmogelijkheden van onze studenten. De begeleiding en benadering zijn persoonlijk, respectvol en resultaatgericht. Onderwijs volgen bij ons impliceert rechten en plichten van studenten, ouders en natuurlijk van onszelf
Deze visie wordt uitgedragen en bevestigd door de JOB monitor
Een goede beoordeling van de JOB monitor
Een nog betere communicatie met de deelnemers door panelgesprekken in te voeren
Leerdoelen
Welke doelen worden gesteld?
Kwalificatiedossiers opgesteld door SBB
Het kwalificatiedossier autotechniek
De deelnemers zo goed mogelijk voor te breiden op de arbeidsmarkt en het vervolgstudie
Doorstroom naar Hbo vraagt naar een hoger wiskunde niveau
Leerinhouden
Wat wordt er geleerd?
Het aanleren van competenties voor de beroepsvorming
Kennis, vaardigheden en de juiste houding aanleren
AVO, praktijk, practicum en daarbij ondersteunde theorie
Betere versmelting van theorie en praktijk door integratie
Leeractiviteiten
Hoe wordt geleerd?
Door gebruik te maken van integrale beroepstaak opdrachten
Het aanbieden van binnen en buitenschoolse praktijk met ondersteunde theorie
Het aanbieden van praktijk/practicum met ondersteuning van theorie en AVO
Betere integratie door toepassen van het 4I/CD model
Docentenrol
Wat is de rol van de docent bij het leren?
De docent moet een deskundige zijn in de rol van docent, mentor, coach en stagebegeleider. Deskundigheid moet op peil blijven door interne en externe cursussen
De docent draagt kennis en vaardigheden over aan de deelnemer, spreekt aan op houding en gedrag.
Docenten zijn en blijven deskundig. Gemiddeld worden de docenten 1x per schooljaar bezocht en gereflecteerd middels het functioneringsgesprek
Een aantal docenten volgen een masterstudie
Leermaterialen en bronnen
Met wat wordt geleerd?
Praktijk en theorie lokalen

Alle leermiddelen staan op de boekenlijst. Lokalen zijn modern en compleet uitgerust. Tijdens de vakleer wordt gebruik gemaakt van boeken.
Goed uitgebouwde praktijk en practicum faciliteiten
Nieuwe technieken vragen voor nieuwe leermiddelen
Groepering
Met wie wordt geleerd?
De deelnemer staat centraal
Deelnemers leren van docent en door samenwerken en leren van elkaar.
Deelnemers leren van docent en door samenwerken en leren van elkaar
geen
Leeromgeving
Waar wordt geleerd?
Er zijn twee locaties en wel de nieuwbouw en de techniekafdeling
Op arcus techniek met daarvoor ingerichte lokalen
Op arcus techniek met daarvoor ingerichte lokalen
Verdere uitbreiding van lokalen door samenwerking met het vmbo
Tijd
Wanneer wordt geleerd?
Er bestaan 1, 2, 3 en 4 jarige opleidingen
Er wordt momenteel alleen nog dagonderwijs gegeven
Onderwijs van 8.30 t/m 17.30. 2 of 3 dagen stage
Stagedagen in leerjaar 4 verminderen
Toetsing
Hoe wordt het leren getoetst?
Toetsing op basis van competenties die beschreven staan in het kwalificatiedossier
Toetsing wordt opgedeeld in formatief en summatief
Formatieve toetsing voor overgang van leerjaar. voor diplomering wordt summatief gebruikt
Meer variatie in toets vormen


Bronnen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten