Analyse van het
curriculum
Deze analyse gaat over de opleiding autotechniek niveau 4
opleiding
Macro niveau
Arcus
|
Meso niveau
Afdeling autotechniek
|
Micro niveau
Autotechniek niveau 4
|
||
Voorgenomen
|
Uitgevoerd
|
bereikt
|
verbeterpunten
|
|
Visie
Met
welk doel wordt geleerd?
|
Wij
gaan uit van de ontwikkelmogelijkheden van onze studenten. De begeleiding en
benadering zijn persoonlijk, respectvol en resultaatgericht. Onderwijs volgen
bij ons impliceert rechten en plichten van studenten, ouders en natuurlijk
van onszelf
|
Deze
visie wordt uitgedragen en bevestigd door de JOB monitor
|
Een
goede beoordeling van de JOB monitor
|
Een nog
betere communicatie met de deelnemers door panelgesprekken in te voeren
|
Leerdoelen
Welke
doelen worden gesteld?
|
Kwalificatiedossiers
opgesteld door SBB
|
Het
kwalificatiedossier autotechniek
|
De
deelnemers zo goed mogelijk voor te breiden op de arbeidsmarkt en het vervolgstudie
|
Doorstroom
naar Hbo vraagt naar een hoger wiskunde niveau
|
Leerinhouden
Wat
wordt er geleerd?
|
Het aanleren
van competenties voor de beroepsvorming
|
Kennis,
vaardigheden en de juiste houding aanleren
|
AVO,
praktijk, practicum en daarbij ondersteunde theorie
|
Betere
versmelting van theorie en praktijk door integratie
|
Leeractiviteiten
Hoe
wordt geleerd?
|
Door
gebruik te maken van integrale beroepstaak opdrachten
|
Het
aanbieden van binnen en buitenschoolse praktijk met ondersteunde theorie
|
Het aanbieden
van praktijk/practicum met ondersteuning van theorie en AVO
|
Betere
integratie door toepassen van het 4I/CD model
|
Docentenrol
Wat is
de rol van de docent bij het leren?
|
De
docent moet een deskundige zijn in de rol van docent, mentor, coach en stagebegeleider.
Deskundigheid moet op peil blijven door interne en externe cursussen
|
De
docent draagt kennis en vaardigheden over aan de deelnemer, spreekt aan op
houding en gedrag.
|
Docenten
zijn en blijven deskundig. Gemiddeld worden de docenten 1x per schooljaar
bezocht en gereflecteerd middels het functioneringsgesprek
|
Een
aantal docenten volgen een masterstudie
|
Leermaterialen en bronnen
Met
wat wordt geleerd?
|
Praktijk
en theorie lokalen
|
Alle
leermiddelen staan op de boekenlijst. Lokalen zijn modern en compleet
uitgerust. Tijdens de vakleer wordt gebruik gemaakt van boeken.
|
Goed
uitgebouwde praktijk en practicum faciliteiten
|
Nieuwe
technieken vragen voor nieuwe leermiddelen
|
Groepering
Met
wie wordt geleerd?
|
De
deelnemer staat centraal
|
Deelnemers
leren van docent en door samenwerken en leren van elkaar.
|
Deelnemers
leren van docent en door samenwerken en leren van elkaar
|
geen
|
Leeromgeving
Waar
wordt geleerd?
|
Er
zijn twee locaties en wel de nieuwbouw en de techniekafdeling
|
Op
arcus techniek met daarvoor ingerichte lokalen
|
Op
arcus techniek met daarvoor ingerichte lokalen
|
Verdere
uitbreiding van lokalen door samenwerking met het vmbo
|
Tijd
Wanneer
wordt geleerd?
|
Er bestaan
1, 2, 3 en 4 jarige opleidingen
|
Er
wordt momenteel alleen nog dagonderwijs gegeven
|
Onderwijs
van 8.30 t/m 17.30. 2 of 3 dagen stage
|
Stagedagen
in leerjaar 4 verminderen
|
Toetsing
Hoe
wordt het leren getoetst?
|
Toetsing
op basis van competenties die beschreven staan in het kwalificatiedossier
|
Toetsing
wordt opgedeeld in formatief en summatief
|
Formatieve
toetsing voor overgang van leerjaar. voor diplomering wordt summatief
gebruikt
|
Meer variatie
in toets vormen
|
Bronnen:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten